Igår hade vi ett Filmrum om Visioner om det bästa filmklimatet politiskt och finansiellt år 2020.
Jag vet inte hur mycket visioner jag hörde. Som någon sade efteråt, alla är så frustrerade på filmavtalet att man måste rikta all energi på det, och det skymmer visionerna. Allt bygger naturligtvis på det faktum att film är enormt stödberoende och filmavtalet reglerar hur stödmedlen ska fördelas.
Vi pratade nu inte så mycket filmavtal. Eller jo. Ganska mycket. Men mest pratade vi om önskan om politiskt engagemang om filmpolitik, och hur vi ska göra frågan angelägen för politikerna.
Göra bättre film, sade någon. Och det är i mina öron helt sant. En magisk berättelse hittar sin publik. Men hur kommer man dit?
Kortfattat: Genom bra berättelser, genom tid och vilja att prata om berättelsen under processen (mellan alla delaktiga producent/regissör/manusförfattare) och genom en stabil ekonomi som möjliggör detta arbete.
Och det var väl en vision? Mer tid och pengar, till fler angelägna berättelser. Men vad som behövs filmpolitiskt, förutom mer pengar förstås, klargjordes aldrig. Det får bli fler samtal.
Tycker det är helt fel att påstå att film, av naturen, skulle vara stödberoende. Filmen i Sverige (och övriga Europa) – har gjorts stödberoende via filmavtalet. Men det görs samtidigt massor av filmer utan stöd – så det säger väl mer om svensk filmpolitik än om något annat, att man är så fastlåst vid tanken som filmen som totat stödberoende.
Om man nu däremot ska ha ett filmavtal som fördelar stöd på upp mot 10 miljoner per film, så bör man ju se till att backa upp det med ordentliga stöd till utveckling, dvs att de ligger på motsvarande runt 5% av den totala produktionsbudgeten (runt 1,5 miljoner för en film med en budet på 35 M Sek). För det är svårt att se varifrån annars pengarna till manusutveckling ska komma, när produktionsstöden är så avgörande för vad som blir av och inte. Känns som att om man ligger på en nivå med stöd runt ett par hundra tusen och sedan går direkt från det till att dela ut 10+ M Sek, då kan man inte förvänta sig några direkt genom arbetade berättelser. Det blir bra produktionstekniskt hantverk, baserat på ofärdigt utvecklingsarbete. 😛