A Swedish Affair

12 Jun

20130612-091921.jpg

Hemkommen från A Swedish Affair, ett samarbete mellan film, reklam, musik och spelbranschen för att sälja svensk kreativitet i LA. Anledningen är att det idag börjar en spelmässa där och därmed finns många svenskar naturligt på plats.

Ewa Björling var på plats med ett entourage från Business Sweden (som Exportrådet och ISA numera heter). Väl valt tillfälle eftersom det svenska spelbolaget Dice samma dag presenterade att de fått äran och rättigheterna till att göra spelet om Star Wars. Imponerande och väldigt kul!

Själv minglade jag runt och träffade på svenskar bosatta i LA och amerikaner. Ett par vill sälja ett mätverktyg för hur målgrupperna inom filmkonsumtionen ser ut mer i detalj. Jag vet inte om sådant finns redan i Sverige, eller hur deras fungerar i praktiken, men målgruppskunskap är ju alltid bra att ha!

Träffade också Peter Stormare och Glenn Lund, bilden, som startat ett bolag i LA tillsammans med Jonas Åkerlund. Syftet är att hjälpa svenska produktionsbolag att få sina filmer ”re-made” i LA. Ofta köps rättigheter upp av studios med lång hold-back. Innebär att filmerna sällan blir gjorda. Glenn bor i LA och verkar väldigt insatt i hela branschen och processen. Kanske får vi se några fler svenska filmers rättigheter sålda OCH genomförda där.

Sammantaget ett intressant besök, mest tack vare kontakterna med branschen där borta. Får se om vi är med i ”affären” även nästa år.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: