Tack och lov trögstartad

15 Aug

Jag har fortfarande varit tyst här, men är faktiskt igång och jobbar. Det tar tid att få igång hjärncellerna denna viktiga höst, tack vare en så fantastiskt fin sommar. Det var det värt!

Viktig höst eftersom filmavtalet är aktuellt för omförhandling, redan. Det kolliderar inte bara med ett valår nästa år, men även vårt eget 50-års jubileum. En klok filmpolitik hoppas vi ska stå högt på agendan under både valrörelse och avtalsförhandlingarna. För att få fram så mycket kunskap som möjligt ägnar vi hösten åt inventering av åsikter och tankar.

Jag har en Think tank, med gäster. Vi satt i nio timmar i tisdags för att försöka identifiera vilka pusselbitar som krävs för att skapa kvalitativa filmer. Naturligtvis kom det inte fram något revolutionerande nytt trots vi hade besök från Danmark och UK. Utmaningarna är ju väldigt likartade. Men man får ändå en samsyn, en dialog och en förståelse för vilka muttrar man möjligen kan skruva på. Det krävs en utbildning nära branschen, kompetenta personer som lärare/konsulenter och andra gatekeepers, tid och pengar för utveckling, ambitiösa producenter, en i snitt hög och jämn lägstanivå för att publiken ska hitta svensk film, mer pengar till branschen i sin helhet och så angelägna berättelser förstås!

Jag träffar regelbundet många utanför denna dialoggrupp. Jag ska öka takten på det. Men vi ägnar även den 16 oktober, starten på vårt 50-års jubileum, åt att utforska behoven mer tillsammans med branschen.

Helt enkelt dags att lämna semesterläget i kropp och hjärna och kavla upp ärmarna!

20130815-113508.jpg

2 svar to “Tack och lov trögstartad”

  1. Dennis augusti 15, 2013 den 4:12 e m #

    Kul läsning! Hoppas på en fin film-höst.
    En sak jag länge tänkte på, då jag håller på att starta upp en animations-studio, är: Hur kommer det sig att Sverige har så duktiga animatörer inom spelutveckling och gör fantastiska spel när det inte görs lika mycket film? Eller jag menar att till exempel svt köper in franska barnprogram osv men det gör ju inte de svenska animatörerna duktigare? Våga satsa på animation tycker jag 🙂

    Vill i alla fall passa på och tacka för en fin blogg.
    Cheers.

  2. Anna Serner augusti 15, 2013 den 7:32 e m #

    🙂

    Tack!
    Och jag håller med om dina tankar om animation och spelbranschen. Det händer saker inom både spel- och reklambranschen som man inte ser lika mycket av inom filmen. Interaktivitet är ett annat exempel.

Lämna en kommentar