Vilken start på det nya året!
Jag menar dels publikmässigt, svensk film har slagit rekord med antal besökare på kort tid. Vi kan tacka ”100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann” för det, som inom denna vecka kommer ha fått en miljon besökare. I kombination med ”Sune på bilsemester” som snart är upp i en halv miljon besökare, ”Återträffen som har över 100.000 besökare och Monica Z som efter 18 veckor fortsätter att dra publik (över en halv miljon), så har svensk film just nu en högre marknadsandel än på många år. Och jag kan konstatera att förutom Sune-filmen så är ingen av filmerna en Automatstödsfilm.
Men rivstarten handlar också om dagens vårpresentation. 21 långa filmer har premiär. Tema? Kanske den kvinnliga huvudrollen (förutom 40% kvinnliga regissörer). Som Eva-Britt Strandberg påpekade, det är inte ofta en äldre kvinna står i fokus i en spelfilm. Det gör hon i ”The Quiet Roar”. I ”Tommy” får en kvinna spela huvudrollen i en crime-film och i ”HallåHallå” spelar en kvinnlig undersköterska huvudrollen.
Det är en bredd på innehållet, stark barnfilm och stark konstnärlig film blandad med romcom och crime. Det känns som de tydliga strategier med barn/ungdomsfilm och mångfald ger resultat. Jag saknar kanske berättelser med större etnisk mångfald, men de kommer om allt går vägen.
Bredd, djup, olika. Svensk film verkar klara sig bra trots bistra finansieringstider.
Från vårpresentationen: Hästmannen
Kommentera