Det här med priser

24 Apr

Igår kväll tog vi emot ett Silverägg för vår inbjudan till årets Guldbagge.
Guldägget är reklambranschens Guldbagge, och faktiskt några år äldre än baggen.
Att vinna pris är roligt. Att vinna pris är inspirerande och ger bekräftelse på att det hårda arbete som ligger bakom priset var väl genomfört och värt det.

Tidigare under dagen hade vi arbetat med frågan hur vi ska få svensk film att leva upp till målen i Filmavtalet om att vinna priser i tävlingssektionerna i Cannes och Berlin. Utlandsavdelningen visade statistik på vilka länder som brukar få pris. Man kan enkelt säga att det är väldigt gynnsamt om du är från Frankrike för att komma in i Cannes eller från Tyskland för att komma in i Berlin. Annars krävs det att man är centralvästeuropé eller amerikan, övriga länder är väldigt lite representerade. De beskrev också vad i övrigt som krävs för att komma med. Du ska ha ett känt, helst manligt namn. Du ska ha rätt nationalitet på samarbetspartners (franskt för Cannes och gissa vad för Berlin…) som samproducent eller distributör. I övrigt tar de in ett fåtal andra filmer. Då är det oftast auteur-filmer, gärna med konstnärliga genreöverskridanden. Ofta lågbudgetfilmer.
Det är helt enkelt extremt svårt att bli utvald.
Så hur ska då konsulenterna tänka när de ger pengar? De kunde konstatera att om man bara letar Cannes/Berlin-vinnare riskerar man att gå väldigt fel. Att överraskningarna ligger ofta i de berättelser som utvecklas i personliga uttryckssätt, eller av nya namn. Och alla konsulenter berättade om några projekt var som de var extra glada över. Som sticker ut och som är lovande. Som kanske kan vara festivalvinnare, men som annars ändå utmanar filmkonsten och kan tjäna som inspiration för en hel bransch.
Samtidigt finns det många filmskapare som tror att de har en festivalvinnare i sin film och som inte förstått vad som faktiskt krävs för att vinna. (Allt uppskrivet ovan.)
Den som vill förstå bättre vad som krävs för festivaldeltagande har ett gyllene tillfälle att lära sig mer när Steve Gravestock, senior programmer på Torontos internationella filmfestival, kommer hit på ett Filmrum. Den 29 april är han här 9.00-9.45. För garanterad plats krävs anmälan.
Det är hedersamt att bara få tävla. Även silver är mödan värd.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: