Stark resa

20 Maj

På väg hem från årets Cannes-upplaga.
Efter Malik Bendjellouls tragisk bortgång var alla möten jobbiga att ta. Hela världen uttryckte sin sorg och medkänsla. Att genomföra minnesvisningen av Searching for Sugarman var fruktansvärt starkt och sorgligt.
Att sedan gå direkt till galavisningen av Ruben Östlunds ”Turist” var knappt uthärdligt.
Men så gjorde livet sig gällande igen. Turist väckte också omvärldens reaktioner, men denna gång glädjefyllt. Ett fantastiskt gensvar, med stående ovationer och hyllande omdömen efteråt.
Varje år är vi medarrangör till en workshop ”Producer on the Move”. Denna gång med Petter Lindblad, som producerat Fjäderkungens rike, som ”vår” producent. Erik Hemmendorff, producenten för Turist, var själv ”on the Move” 2009. Nu kom han till en workshop och beskrev hur de finansierat upp Turist. Det var väldigt lärorikt och intressant att lyssna på. För oss alla visade det sig. Eurimages som gav filmen 3,2 miljoner fick för en gångs skull en förståelse för hur det gick för finnen efter deras beslut. Och de förstod också att de kan lita på svenska budgetar, som har granskats av vår controller (Susanne Tiger, som själv varit line producer). På Eurimages har de inte den kompetensen att de kan förstå en budgets rimlighet. Nu vet de att vi har det.
Och emellan det möten med bl.a. Efad (VD-arna för alla europeiska filminstitut) om rekryteringen av en GS i Bryssel. Så vi blir mer proaktivt än reaktiva för filmens bästa.
I korthet. Fyra bra dagar.

20140520-183505-66905915.jpg

20140520-183531-66931101.jpg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: