En aktiv filmpolitik

16 Mar

I lördags hade vi en debattartikel i DN.
I grunden pekar artikeln ut de viktigaste frågorna som politiken behöver tänka på nu när de ska skapa en filmpolitik.
Man kan säga att vi sammanfattar ekonomin som en katastrof för branschen. När den fysiska eftermarknaden försvunnit, piratkopiering bara ökar och fönsterpolitiken står stilla så finns det inte en fungerande marknad som kan balansera upp de statliga stöden. Filminstitutets stöd blir än mer avgörande för filmskaparna. Det behövs helt enkelt mer pengar. I budgetunderlaget som lämnades in 1 mars specificerar vi vilka pengar som behövs till vad. Det är i huvudsak mer pengar (eller nya pengar) till:
Dokumentärfilmen
Förhandsstöd till lång spelfilm
Oberoende producentstödet
Konvergerade medier
Kvalitetsrelaterat efterhandsstöd

Det är våra uppdrag att bidra till hög kvalitet inom all film. Inklusive att vi ska säkerställa både förnyelse och kontinuitet. Och säkra jämställdhet och en mångfald av berättelser.
Inom just kontinuitet och förnyelse (där förnyelse också i mångt och mycket inbegriper mångfaldsperspektivet) är det inte möjligt att göra båda samtidigt utan ytterligare medel.
Kulturministern var sedan i lördagsintervjun i P1. Naturligtvis fick vi inga löften där, även om Ekot sedan lyfte hennes öppenhet för en helstatlig filmpolitik (drygt 8 min in i sändningen).
I maj kommer betänkandet från kulturdepartementet. Vi är många som väntar med spänning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: