Igår började den nya styrelsen sitt viktiga uppdrag. En positiv start blev det (tycker jag). Vi inledde dagen med en rundvandring i huset.
Vi började i foajén med berättelsen om Filminsitutets tillblivelse och Scheins verk: Filmhuset med sin genomtänkta arkitektur. Fortsatte ned till artefakterna, alla filmer i kasematten. Alltid lika roligt att visa vår skatt för första gången, omöjligt att inte känna vördnad och stolthet och lust för arbetet med filmarvet. Upp till den del av huset där alla medarbetare sitter. Först avdelningen Filmarvet, med bibliotek, arkiv och digitalisering. Vi stannade rätt länge i digitaliseringen, många frågor och tankar. Kul att visa upp före- och efterexempel, både för ljud och bild. Och kul med så stort engagemang från styrelsen!
Vidare sedan till alla andra avdelningar. Vi lyckades fånga konsulenterna när de med controllers och administrativt stöd gick igenom alla sina utvecklingsstöd. Varje konsulent tar ansvar för kvaliteten i sina respektive projekt, men det är viktigt att helheten speglar alla visioner om publik, genrer, perspektiv och teman. Kul att de var samlade och kunde presenteras för styrelsen. Även på andra avdelningar mötte verkligheten styrelsen. Allt ifrån alla guldbaggar som ligger i Harrys rum och väntar på sin nya ägare, till mötet med personalen som jobbar med våra barn- och ungaprojekt.
På bilden ovan alla i styrelsen. Farnaz Arbabi, Lars Strannegård, Roland Esiasson, Malin Wahlberg, Carina Brorman, Charlotte Sundåker, Per Schlingmann, och ordförande Claes Ånstrand (frånvarande Johanna Koljonen,) samt de fackliga representanterna Krister Collin och Jonas Pedersen Hardebrant. Dessutom hela ledningsgruppen. Många bra frågor och många bra svar. Bådar gott!
På bilden under, Guldbaggarna! På måndag smäller det och baggarna flyttar hemifrån till nya glada famnar. Mer om det efter galan!
Kommentera