Berättelsen – det handlar om berättelsen!

9 Maj

Jenny Gilbertsson, Filmkonsulent med ansvar för just barn och unga, bjöd igår in till ett Filmrum för att prata om hålet på marknaden. Den svenska barn- och ungdomsfilmen.

Bio Mauritz var helt proppfullt. Med så många på plats kan man ju fråga sig varför så lite ansökningar mot just denna målgrupp kommer in? Jenny hade bjudit in en väldigt intressant samling medtalare.

Camilla Ahlgren, manusförfattare till massor inkl Bron, men senast framför allt till ”Störst av allt” som är en Netflix-serie, beskrev arbetet att skapa en serie som når även unga. För så var huvudbudskapet. Det handlar ändå om BERÄTTELSEN! Oavsett ålder är det berättelsen som kommer vara avgörande. Camilla med medförfattare arbetade sedan mycket med tonalitet, språkuttryck och miljöer som unga ska känna igen sig i. Ungdomar fick tycka till och mycket research gjordes. Men kontakten med Netflix i utveckling var också väldigt nära. Detta fick inte bara uttryck i ordval men också i inspelningsval. Serien spelades oftast in med flera kameror samtidigt, det sparade inte bara tid när omtagningar undveks, men samtalen och atmosfären blev mer autentiska och avslappnade.

Pia Norström från Nordisk Film och Mattias Lundin från SF pratade sedan om ungdomars (som Pia dock poängterade, det är inte en homogen grupp, det är stor skillnad i allt från ålder till intressen och levnadsförhållanden – precis som för vilken målgrupp som helst) biovanor och preferenser. Precis som Netflix ser de att svenska ungdomsfilmer är ett tomt hål i marknaden. Men svenska ungdomar är generellt skeptiska till ”svensk film”, som om det vore en genre. Så de jobbar mycket med att lansera filmer och dölja att de är svenska. I övrigt avslöjade de lite om hur de tar reda på vad ungdomar går igång på och väljer. Sociala medie-flöden ger mycket information!

Sedan lanserade Jenny en manusstödsatsning för ungdomsfilmer som söker en stor målgrupp. Medskicket är att ungdomsfilmer som fungerat har byggt historien runt en stark kärleksberättelse (med alla upp- och nergångar), som i sin tur kan vara försatt i en dystopi (Hunger Games), handla om normer (Fucking Åmål) eller vara en genrefilm (Twilight). Men dramafilmer eller socialrealistiska filmer har sällan nått en stor publik, hur bra och viktiga de än är. Jenny poängterade att det inte bara är rom-coms hon hoppas få se.

Satsningen riktar sig till professionella manusförfattare (som i sin tur förstås inte är förhindrade att knyta till sig unga skribenter eller medförfattare). Deadline är 30 augusti. Tre projekt får 300.000 kr var.

Mina förväntningar på ansökningarna är skyhöga – tänk vilken potential! Läs mer om hur du söker här. Och sök om du har en bra berättelse!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: