Lycklig start – lyckligt slut

10 Okt

IMG_4947-0.JPG

Här står jag, stolt och lycklig efter gårdagens och dagens Filmrum Black-is-the-New-Black som så fint blev vårt firande av Filmrummets 2-års dag. Nu ligger filmen uppe!

Med på bilden står författarinnan Taiye Selasi, som är skälet till att Filmrummet blev två dagar. På vägen till Stockholm från Brasilien, där hon just givit ett ”Ted-talk” mellanlandade hon i Paris. Där blev hon på flygplatsen misstänkliggjord, oklart misstänkt för vad. Istället för att komma på flyget till oss blev hon anhållen och förhörd. Inte förrän hon bläddrade upp artikeln om henne i ett ansett fransk magasin accepterade polisen vad hon sade. Då var det för sent för planet till Stockholm. Hon kom på kvällen och har nu givit sitt samtal till den grupp som gjorde sig fri även idag.

Händelsen åskådliggör vikten av att ge stereotypa bilder av ”svarta”, ”bruna” osv motbilder. Och vi har alla ett ansvar att dessa bilder blir så många att The New Black, inte återgår till att bli The Old Black.

Och gårdagens seminarium, som filmades och kommer läggas upp, visade hur många begåvade, insiktsfulla, reflekterande och roliga svarta vi har i Sverige. Vi höll på i 8 timmar, jag var den enda vita på scenen när jag välkomnade det proppfulla Bio Victor.

Jag fick se och höra berättelser av människor jag ofta inte visste något om. Och jag undrade själv varför vi får läsa spaltmeter om ex Lars Noréns skitsnackande om vita kollegor, när de här människorna har något viktigt att berätta. Och de gör det på ett strålande sätt.

Gå in på http://www.afripedia.com eller http://www.stocktown.com och få inspiration till nya berättelser. Läs om det kvinnliga Dj-kollektivets The Mohoyo Project. Se på vår uppladdade film när den kommer och låt er inspireras. Jag själv ser idag på världen med nya ögon. För som Tayie sade, världsfred får vi genom alla berättelser som olika röster måste få berätta. Det är dags nu!

P.s. Jag brukar säga ”don’t fuck with a fucker” vilket jag sade till Tiaye efter hennes händelse. Hon skrattade och sade: ”and don’t fuck with a writer!”

Nedan några bilder från gårdagen.

IMG_4940.JPG

IMG_4930.JPG

IMG_4928.JPG

Lämna en kommentar