Igår hade vi temakväll på Cinemateket. Vi firade att filmarkivet.se fyllt ett år.
Bio Victor fyllde alla 400 stolar till sista plats och Mårten Blomqvist guidade kunnigt. Bland annat guidade han Roy Andersson som berättade om sina berömda och belönade reklamfilmer. En ovanlig händelse, kanske var det han som gjorde att publiken rymde allt ifrån unga och gamla reklamprofiler (Lasse Falk och Sara Haag till exempel) till gamla och unga kulturpersonligheter. Inte minst då Yvonne Lombard och Lill-Babs.
Roligt att reklamfilm, som få gillar när de bryter en film, kan få så intresserad publik. Varje film följdes av applåder. Kanske beror det på att det är kul att den första filmen regisserades av en kvinna (1915) eller för att vi kan skratta åt hur förlegat det var. För reklamfilm avslöjar verkligen tidens tand och vilka värderingar som råder i varje samtid. Så fort en film har fått ett historiens skimmer över sig träder allt annat fram, än just köpbudskapet.
Jag ser fram emot fler reklamfilmsvisningar. Gärna med teman. Manliga ocvh kvinnliga könsroller behöver man kanske inte poängtera att jag gärna ser. Men man skulle även kunna ha särskilt mode-tema, bildestetik, yrkestrender eller mycket annat. Reklamfilm finns det ganska gott om i våra arkiv. Och de har en enormt hög budget i förhållande till sin längd. En bra reklamfilm är absolut värd sin plats i både arkiv och att bli visad.
Vi får återkomma till det.
Kommentera