I veckan har jag och Hjalmar Palmgren (produktionsstödschef) och Sirel Peensar (från Filmpool Nord) varit på möte med våra gelikar i andra europeiska filminstitut. Vi pratade mycket om distributionsfrågor och om offentliga fonders roll. Ska vi aktivt påverka marknaden eller ska vi anpassa oss efter marknaden?
Eftersom distributionsfrågan ör så utmanande tillbringades mycket tid där. Hur mycket arbetar producenter och distributörer riktat mot målgrupper? Hur väl vet de hur målgrupperna agerar och vad de prefererar? hur mycket påverkar våra stöd hur de utvecklas? Hur påverkar biografägarfrågan nu när digitala kopior svämmar över på dukarna?
Vi har alla mer eller mindre samma utmaningar. Så frågan är vilken roll vi vill och ska ta? Ska vi tvinga marknaden till förändring? Ska vi ge morötter? På vilket sätt? Vill vi vara spelfördelare eller spelpjäs?
Jag tror vi måste ta ett stort ansvar för att våga vara spelare och inte bara offer för spelet. Vi har ett stort ansvar, och i det ligger att vi också ser var marknaden behöver incitament till förändring. Vi arbetar just nu med en översyn av vårt stödsystem för just distribution- och visningsstöden. När vi drar konsekvenserna av vad vi hittat måste vi våga göra förändringar som hjälper marknaden att kunna utvecklas. jag är övertygad om att alla inte kommer tycka att förändringarna är bra, men det är nog ofrånkomligt. alla är inte glada nu heller.
Kommentera