Nu vänder vi blad, men behöver hjälp för att gå vidare

12 Jun

Denna konstiga vår har övergått i en konstig försommar, som vi hoppas blir en mer normal höst. Vi är beredda att vända blad och gå vidare. Beredda att fortsätta hålla ut, hålla avstånd och tvätta händerna. Men filmproduktionshösten behöver krisstöd oavsett corona-tillståndet

Jag har de senaste veckorna arbetat mycket med att försöka ge politikerna en bild av hur filmbranschen har drabbats av Covid-19. Det handlar om enskilda produktioner, som i sin tur ger många människor arbete. Det handlar också om vikten av att ge politikerna en klar bild vad en filmproduktion behöver för att inte gå omkull nu. Vi har redan fördelat 50 miljoner kronor till biografer, festivaler och distributörer. De kommer antagligen behöva lika mycket igen efter en höst där vi får förutsätta att inga lokaler kommer accepteras att bli fullsatta.

Det är ett stort intresse från politikerna, men förstås ännu inga löften om pengar. Men som Björn Eriksson på Riksidrottsförbundet, som också fick 500 miljoner kronor att fördela, var tydlig med mot vår gemensamma minister så behövs det nya medel efter sommaren.

Vi har i samarbete med TV-kanalerna, producenterna och filmregionerna försökt uppskatta hur stora akuta kostnader som film- och tvproduktionen drabbats av. Nedan sammanställning tar inte ställning till alla produktioner utan större film- och tvdrama.

Sammanlagt pratar vi om drygt 100 miljoner för produktioner. Och en investering på 300 miljoner i produktionsrabatter som inte bara skulle skapa arbetstillfällen, utan också ge intäkter till både stat, region och kommun. Så om Björn Eriksson nu begär 1,2 miljarder i nya krisstöd så hamnar vi på drygt 400 miljoner, förutom extra kompensation från uteblivna biljettintäkter.

1. Fördyrande produktionskostnader för 2020                           106,5 mnkr   

För att kunna rädda produktioner att kunna bli färdigställda behövs ytterligare medel både för tv- och filmproduktion. Antalen nedan är större produktioner som särskilt lyfts av branschen och kostnaderna är en, som vi idag ser det, miniminivå. Extra kostnader kan delas in i tre kategorier;

  1. Fördyringar i projektet på grund av restriktioner/stoppkostnader som lett till ökade kostnader
  2. Projekt där kapital dragit sig ur, internationell samfinansiering och rent privat riskkapital (till exempel Nouvago Capital, Spiltan med flera)
  3. Projekt som överväger att flytta hem till Sverige (Utvandrarna, Hajjbyaffären) med anledning av restriktioner samt uteblivna produktionsincitament.
Sammanlagt gäller detta:AntalTotal
Bortfallna produktionsrabatter38 mnkr
Tv-produktion1022 mnkr
Filmprod spelfilm 814 mnkr
Filmprod spelfilm 
kommande höst20/vinter2189 mnkr
Filmprod dokumentär2110 mnkr
Filmprod kommande dokumentär103,5 mnkr
Reserv extrakostnader10 mnkr

Produktionsrabatter skulle ge en tydlig effekt för filmproduktion i Sverige men också ökat antalet arbetstillfällen. Frågan är utredd av Tillväxtverket i samarbete med Filminstitutet 2018. Vi hänvisar till utredningen.

Just nu finns det fyra produktioner som överväger att flytta inspelningen till Sverige (två spelfilmer och två dramaserier), med en sammanlagd förlust på 38,3 mnkr i uteblivna produktionsrabatter.

Två exempel på konsekvensen av om en produktion spelas in i Sverige eller i ett annat land beskrivs nedan. Det första exemplet är nyfilmatiseringen av det svenska eposet Utvandrarna som ska/skulle spelats in i Tjeckien. Det andra exemplet är SVT:s nästa års stora juldrama, Haijby-affären – en fyra episoder lång dramaserie som skulle ha spelats in i Ungern.

De utökade kostnaderna är:

Utvandrarna
Tappade produktionsrabatter8,75 mnkr
Utökade kringkostnader på grund av förseningen                6,7 mnkr
Antal inspelningsdagar                                                               37 i SE (6 i RU)
Antal statister                                                                               1070
Antal hotellnätter                                                                       2900
Antal måltider                                                                               3900
Antal hyrbilar (ljuslastbil, skåpbilar och personbilar)         27
Haijby-affären
Tappade produktionsrabatter7,5 mnkr
Utökade kringkostnader på grund av förseningen 5,5 mnkr
Antal inspelningsdagar i Sverige 50
Antal arbetstillfällen 79 personer (ej inkl extrapersonal) och 45 skådespelare
Hotellnätter 1700
Måltider2800 exkl statister
(3500 inkl statister)
Hyrbilar 28 (i varierande form – ljuslastbil, skåpbilar och personbilar)
Statister 700

Utöver vad som anges ovan är ett annat exempel ett studiobygge, som med en normalbudgetfilm ofta hamnar på 10 personers arbete (snickare, målare, elektriker, vanliga hantverksyrken) i sju veckor. Exemplen kan, och det är tydligt att de behövs plockas fram, göras fler och ge en tydligare bild.

Förutom konsekvenserna för varje produktion innebär den svenska bristen på produktionsrabatter alltså att Sverige totalt tappar skatteintäkter på utebliven försäljning, ett stort antal arbetstillfällen och regionerna förlorar alla intäkter som momsen baserar sig på.

Med denna ekonomiska hjälp skulle nästa kapitel i filmproduktionsberättelsen blir en spännande och ny situation, som på riktigt skulle kunna hjälpa till att ta Sverige ur sin nya kris.

Med det slår jag ihop denna sporadiska blogg för sommaren. Jag önskar oss alla vila, lugn och att vi får vara friska.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: